pondělí 5. dubna 2010

základní informace o žirafách


Řád: sudokopytníci
Čeleď: žirafovití
Celková výška: 400 - 580 cm
Váha: samci mohou vážit až 2000 kg
Délka březosti: 14 - 15 měsíců
Počet mláďat: 1, výjmečně 2
Zajímavost: Žirafy jsou nejvyšším savcem na zemi



Historie
Před hodně lety na žirafách nic moc zajímavého nebylo, krk moc dlouhý neměly. Později byla objevena pralesní žirafa (okapi), mezitím mnoho dalších poddruhů a potom žirafa Rotschildova, která je dnes nejznámější žirafou.

Poddruhy žiraf
Zatím bylo objeveno 10 poddruhů žiraf (Giraffa camelopardalis). Jsou to:
-žirafa síťovaná
-žirafa súdánská
-žirafa mramorovaná
-žirafa núbijská
-žirafa západoafrická
-žirafa zambijská
-žirafa angolská
-žirafa kapská
-žirafa Rotschildova
-žirafa masajská

Vzhled, rychlost, váha
Žirafí krk se skládá, stejně jako u člověka, ze sedmi obratlů. Váha dospělých žiraf se pohybuje kolem 1 tisíce kilogramů, dospělí samci mohou vážit až 2 tuny. Žirafy se pohybují rychlostí kolem 50-60 km/h, taková rychlost pro ně není žádným problémem. Chodí mimochodem (to zn. že obě nohy na jedné straně dějají krok současně). Rovnováhu udržují pomocí krku.

Jak žirafy pijí
Pro žirafy je pití vlastně takovým akrobatickým kouskem, protože při něm musí ohnout kolena, roztáhnout přední nohy daleko od sebe a kývavými pohyby hlavu pomalu spustit k vodní hladině a při zvedání hlavy musí žirafa postupovat taky opatrně. Její mozek se totiž při pití nachází dva metry pod srdcem a když se zvedne, tak naopak 2 metry nad ním. Takže kdyby rychle krk sklonila a pak rychle zvedla, omdlela by.

K čemu žirafě slouží krk...
Tak nejprve je to samozřejmě k získávání potravy ze stromů, pak také k udržování rovnováhy (jak už jsem psala). Vědci však také přišli na to, že čím mají samci delší krk, tím úspěšnější bývají při získavání samic.

Smysly
Žirafa má pravděpodobně největší rozsah vidění ze všech savců. Vidí daleko a velmi ostře. Tvora velkého asi tak jako člověk, dokáže bez problému rozeznat na vzdálenost 2000 metrů. Zrak ale není jediným smyslem který má velice dobře vyvinutý. Patří k nim i sluch a čich.

Potrava
Mezi žirafí potravu patří výhonky akácií, které jsou šťavnaté a křehké ještě i v době, kdy jsou jiné rostliny už zcela vysušené. Žirafy mají skvěle ohebný jazyk, který jsou schopny vypláznout až na vzdálenost půl metru. Trny žirafám vůbec nevadí, dokáže se s nimi skvěle vypořádat. Vysune svůj jazyk, ovine jej kolem větve a jemně ji přitáhne mezi našpulené pysky. Pak zavře tlamu a dokonale očeše listy, trny a slabší větvičky. Na žirafím jídelníčku však kromě výhonků akácií figuruje na stovku dalších druhů rostlin. Objemově to za den dělá více než 50 kg potravy. Pást že žirafy vydávají ráno a večer, kdy jsou lístky na stromech mírně zavinuté a lépe se trhají. Žirafy jsou býložravci i když občas bývá sledováno, že se přiživují na zdechlinách kopytníků, doplňují si tak ale zřejmě chybějící tekutiny.

Rozmnožování
Samec si vybere samici, přistoupí k ní a tiskne se čenichem k jejím slabinám. Samice na to reaguje močením. Samec při tom skloní opatrně hlavu, aby zachytil moč jazykem, pak zvedne hlavu a vysune své dlouhé sevřené pysky (flémuje). Smyslem jeho počínání je snaha odhalit, v jakém stádiu říje samice je a jestli se má o ni vůbec zajímat. Pokud je vše jak má být, zamilovaný párek se o sebe začne otírat a následuje páření. Po páření je samice březí 15 měsíců a rodí 1 mládě, jenom vzácně se rodí dvojčata.


Můj vztah k žirafám
Nejdřív se asi zeptáte proč mám přezdívku zirafka004. Její původ sahá až do doby, kdy jsem ještě chodila do 3. třídy. Tehdy jsem byla 2. nejvyšší holka ze třídy a jeden kluk mi říkal "Žirafo." Mně se to celkem zalíbilo a navíc sousedi naší rodině taky říkali "Žirafy". Když jsem si zakládala účet na www.atlas.cz, nemohla jsem vymyslet žádný nick. Pak jsem přišla na "zirafa", jenže to už bylo bohužel obsazené. Sestra mi poradila, že bych mohla zkusit zdrobnělinu, ale ta byla obsazena také. Ale potom jsem si vzpomněla na doby, kdy jsme ještě se sestřinou kamarádkou dělaly korzety. Každá měla svoji vizitku i já. Na ní bylo uvedeno moje "jméno" Bizonek004. Takže jsem se registrovala jako zirafka004 a tento nick už 4 roky používám. Hold jsem si na něj už zvykla.

Kromě žirafího nicku mám ale i jinou úchylku :) Začala jsem sbírat žirafy. Doma už jich mám skoro plný pokojíček, všude se povalují samí plyšáci, hrnky, tužky. Kdybyste se chtěli podívat na moji sbírku žiraf, navštivte můj

Žádné komentáře:

Okomentovat